۱۶آپریل 1789[28 فروردین 1168، همزمان با اواخر زندیه در ایران]، سالروز تصویب اولین قانون اساسی مکتوب جمهوری بلغارستان است که با نام تارنوو شناخته میشود و هرساله در این کشور با برگزاری جشن سالگرد، گرامیداشته میشود. تارنوو، نام پایتخت قرون وسطایی بلغارستان و همان شهری است که نشست مجلس مؤسسان در آن برگزار شده است.
پیشینه و اولین قانون اساسی
قانون کنونی چهارمین قانون اساسی بلغارستان محسوب میشود. علاوه بر قانون اساسی دمکراتیک و قانون اساسی سلطنتی تارنوو، بلغارستان دو قانون اساسی دیگر نیز داشته است. یکی قانون اساسی دیمترو (برگرفته از نام گئورگی دیمیتروف) بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۱ و دیگری قانون اساسی ژیوکوف (برگرفته از نام تودور ژیوکوف دبیرکل حزب کمونیست بلغارستان) بین سالهای ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۱ بودند که هر دو قانون اساسی ماهیت سوسیالیستی داشتند. قانون اساسی کنونی پس از آن به تصویب رسید که تودور ژیکوف ، پس از ۳۵ سال در سال ۱۹۸۹ از قدرت کناره گرفت و بلافاصله پتر ملادنوف جانشین او شد، ملادنوف، پولیتبورو (دفتر سیاسی حزب کمونیست) بلغارستان را پاکسازی کرد و به انحصار قدرت در دست حزب کمونیست پایان بخشید که در نهایت منجبر به تصویب قانون اساسی کنونی در ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۱ توسط هفتمین مجمع بزرگ ملی بلغارستان گردید.
مشخصات و ساختار کلی
قانون اساسی جمهوری بلغارستان با مقدمهای کوتاه دارای 169 اصل ذیل 12 فصل بهمراه مقرراتی مربوط به دوران انتقال قدرت به عنوان بخش نهایی در پایان قانون اساسی است. نوع حکومت در جمهوری بلغارستان، پارلمانی و تک مجلسی است.
در مقدمه آمده است:
"ما، اعضای مجلس هفتم بزرگ ملی، با تعهد وفاداری خود به ارزشهای جهانی انسانی آزادی، صلح، انسان گرایی، برابری، عدالت و تحمل، که با آرزوی ابراز اراده مردم بلغارستان راهنمایی میشود.
با گرامی داشتن اصول، حقوق، عزت و امنیت فرد؛
با آگاهی از وظیفه برگشت ناپذیر برای پاسداری از یکپارچگی ملی و دولتی بلغارستان،
از این طریق عزم خود را برای ایجاد یک کشور دموکراتیک و اجتماعی، که توسط قانون اداره میشود، با ایجاد این قانون اعلام میکنیم."
در بند دوم و سوم اصل یکم آمده است: "دوم. کل قدرت حکومت از مردم ناشی میشود. مردم این قدرت را بطور مستقیم و از طریق نهادهای تعیین شده توسط این قانون اساسی اعمال خواهند کرد.
سوم. . هیچ گروهی از مردم، هیچ حزب سیاسی و هیچ سازمان دیگری، نهاد دولتی یا فردی نمیتواند حاکمیت مردمی را غصب نماید."
حقوق و آزادیهای فردی
اصل چهارم بر حاکمیت قانون تأکید میکند و بر قابلیت اجرای مستقیم خود و همچنین ، اولویت بر هر قانون مغایر دیگری تصریح دارد. در ادامه به برابری همه در مقابل قانون تاکید گردیده و آورده شده است همه افراد با حقوق و شأن برابر به دنیا میآیند وهرگونه تبعیض و محدودیت بر حقوق انسانها بر اساس نژاد، ملیت، قومیت، جنسیت، مذهب، تحصیلات، اعتقادات، گرایشهای سیاسی، موقعیت فردی و سیاسی یا میزان دارایی به صراحت را منع شده است.
علاوه بر اصل حاکمیت قانون، اصل برابری و عدم تبعیض، اصول پلورالیسم سیاسی، تفکیک قوا به سه قسمت مقننه،
مجریه و قضائیه، در قانون اساسی تعریف و تصریح گردیده است. در ادامه نیز آزادی مذهبی آورده شده است.
زبان و مذهب رسمی
جمهوری بلغارستان کشوری سکولار است که زبان رسمیآن بلغاری (اصل سوم) است. همچنین در قانون اساسی، مسیحیت ارتدکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده است.
مطابق اصل سیزده: "
1. اعمال مذهبی برای هر مذهبی نا محدود است.
2. نهادهای مذهبی از حکومت جدا هستند.
3. مسیحیت ارتدکس شرقی باید در جمهوری بلغارستان یک آیین سنتی تلقی شود.
4. نهادها و جوامع مذهبی و اعتقادات مذهبی نباید برای اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرند. "
قوه مقننه
۲۴۰ عضو مجلس(مجمع) ملی برای مدت چهار سال به نسبت جمعیت هر منطقه با رای تمامی افراد بالای 18سال انتخاب میشوند. ریاست مجلس بر عهده کسی است که نمایندگان پارلمان او را انتخاب میکنند. تصویب قوانین به صورت دوشوری است و آنها پس از انتشار در روزنامه رسمی، اجرایی هستند. رئیس جمهور از این اختیار برخوردار است که لایحه را برای بحث و رسیدگی بیشتر به مجلس بازگرداند. تصویب مجدد چنین لوایحی، با اکثریت مطلق، یعنی بیشتر از نیمیاز کل نمایندگان امکان پذیر خواهد بود.
قوه مجریه
بالاترین مقام سیاسی جمهوری بلغارستان، رئیس جمهور است که ریاست کشور را برعهده دارد. وی برای توسط رای مستقیم مردم برای مدت پنج سال انتخاب میشود. نخست وزیر نیز ریاست دولت را بر عهده دارند.
مطابق قانون اساسی، رئیس کشور نماینده دولت در عرصه روابط بین الملل است و یکپارچگی ملت نیز در رئیس جمهور تجلی پیدا میکند. او فرمانده کل نیروهای مسلح کشور است. رئیس جمهور او میتواند از اعضای یک حزب سیاسی باشد اما نمیتواند در رهبری حزب مشارکت کند . وی از حق ارائه لایحه بهره مند نیست، اما اختیار وتو کردن قوانینی را که توسط مجلس ملی تأیید و تصویب شده دارد یا میتواند آنها را به دیوان قانون اساسی ارجاع دهد تا در مورد انطباق آنها با قانون اساسی تصمیم بگیرد .
در صورتی که امکان اجماع اکثریت مجلس برای حمایت از یک هیأت وزیران جدید، وجود نداشته باشد، رئیس جمهور میتواند مجلس را پیش از اتمام دوره منحل کند و یک دولت اجرایی موقت را به عنوان هیأت اجرایی موقت تعیین کند .
رئیس کشور نخستوزیر و شورای وزیرانی را انتصاب میکند که از حمایت اکثریت در مجلس برخوردارند. هیأت وزیران متشکل از رئیس دولت، نخست وزیر و وزرای کابینه است. هیأت وزیران تنها در برابر مجلس ملی پاسخگو است که میتواند با رأی به عدم اعتماد، هیأت وزیران را منحل کند.
قوه قضائیه
قوه قضائیه مستقل است و بودجه مستقل دارد.این نهاد سه شاخه دارد: بخش دادگاهها، بخش دادستانی و بخش بازرسی.
قضات، دادستانها و بازرسها توسط شورای عالی قضایی، که یک نهاد مستقل است، نصب و عزل میشوند. نیمیاز اعضای شورا توسط مجلس ملی و نیم دیگر توسط قضات، دادستانها و بازرسان برای دورههای هفت ساله انتخاب می گردند . یکی از دستاوردهای مهم قانون اساسی سال 1991 احیای کنترل قضایی بر مقامات اداری بود که پس از تصویب قانون اساسی سال 1948 کنار گذاشته شده بود. دیوان عالی اداری با بهره مندی از این صلاحیت احیا شد که به دعاوی اشخاص ذینفع علیه دولت رسیدگی کرده و اقدامات اداری غیرقانونی را ابطال کند؛ همچنین میتواند
مقررات اداری و اقدامات هیأت وزیران و هر یک از وزرا را مورد نظارت قرار دهد .
دادرسی اساسی
این نهاد برای اولین بار در قانون اساسی 1991 بلغارستان تاسیس گردید و وظیفه اصلی آن تضمین برتری قانون اساسی است. دیوان قانون اساسی بلغارستان همچنین وظیفه تطبیق قوانین و سایر مقررات با قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی، مرجع حل اختلاف صلاحیت مابین قوای عمومی، نظارت بر حسن جریان انتخابات، رسیدگی به اتهامات قضات دیوان را دارد. هنگامیکه دیوان یک قانون یا مقرره قانونی را مخالف قانون اساسی تشخیص میدهد، اجرای آن متوقف میشود. دیوان همچنین دارای اختیار ارائه تفاسیر لازم الاجرای قانون اساسی است.
دیوان قانون اساسی بلغارستان 12 عضو دارد و بصورت مستقل از قوه قضائیه تشکیل میگردد. رسیدگی در آن با درخواست رئیسجمهور، شورای وزیران، دیوان عالی کشور، دادستان کل، شورای شهر، یک پنجم نمایندگان پارلمان صورت میگیرد. آرای دیوان طی 15 روز در روزنامه رسمیمنتشر و سه روز پس از آن لازم الاجرا هستند. قضات دیوان قانون اساسی باید حقوقدان مجرب یا دارای حداقل 15 سال سابقه شغل دولتی باشند و پس از انتصاب غیرقابل عزل میباشند. اعضای دیوان به ترتیب چهار عضو توسط مجلس ملی، چهار عضو توسط رئیس کشور، 4 عضو توسط مجمع عمومیقضات دیوان عالی استیناف و دیوان عالی اداری انتخاب میشوند. امکان جمع عضویت قضات دیوان با سایر مشاغل ممنوع است.
کمییسیون انتخابات
انتخابات و همه پرسیهای ملی و محلی بر پایه رأی مخفی عمومی، برابر و مستقیم برگزار میشود. هر یک از شهروندان بالای 18 سال، به جز افرادی که کیفرخواست قضایی علیه ایشان تنظیم شده یا در زندان به سر میبرند، در انتخابات و همه پرسیها حق رأی دارند . شهروندان بلغاری بالای 21 سال که تابعیت دیگری نداشته باشند، و صلاحیت رای دادن داشته باشند میتوانند برای عضویت در مجلس نامزد شوند. مطابق قانون اساسی، مقررات مربوط به نحوه برگزاری انتخابات بر اساس قانون عادی تنظیم میگردد.
شیوه و تعداد همه پرسی
مطابق بند پنجم اصل هشتاد و چهار، تصمیم به برگزاری همه پرسی بر عهده مجلس است.
· 2013 Bulgarian nuclear power referendum
· 2015 Bulgarian electoral code referendum
شیوه و تعداد بازنگری
یک چهارم نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور بطور جداگانه میتوانند پیشنهاد بازنگری قانون اساسی را ارائه کنند که پس از تصویب توسط اکثریت سه چهارم آرای کل نمایندگان مجلس، در سه رأی گیری مجزا در سه روز مختلف، آن بازنگری تصویب میشود. پیشنهادی که کمتر از سه چهارم اما بیشتر از دو سوم آرا را به دست آورده است میتواند بار دیگر طرح شود؛ مجلس عالی ملی متشکل از 400 عضو که به صورتی خاص انتخاب میشوند، نهادی است که قانون اساسی جدیدی را تصویب نهایی و باری انتشار به روزنامه رسمیارسال می کند.
قانون اساسی بلغارستان تاکنون پنج مرتبه در سالهای (۲۰۰۳،۲۰۰۵،۲۰۰۶،۲۰۰۷ و ۲۰۱۵) بازنگری گردیده است.